pesarak

هرچی که فکرش کنی

pesarak

هرچی که فکرش کنی

جنگ بعدی آمریکا در پاکستان صورت می‌گیرد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی تحلیلی افشا کرد که جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا با دادن دستوری مخفی به نیروهای ویژه آمریکا مبنی بر انجام عملیات‌های خودسرانه نظامی در پاکستان، این نگرانی را بوجود آورد که جنگ بعدی آمریکا در این کشور ادامه خواهد یافت.  

 


 

روزنامه انگلیسی "گاردین" در گزارشی نوشت که "جرج بوش" اخیرا در دستوری سری، به نیروهای ویژه آمریکا اختیار تام داد تا بصورت آزادانه و خودسرانه در خاک پاکستان عملیات‌های نظامی انجام دهند که این اقدام موجب شد تا این نگرانی بوجود آید که "جنگ آمریکا در افغانستان" در حال تبدیل شدن به "جنگ آمریکا در پاکستان" است.
در ادامه این گزارش آمده است که این دستور سری بوش، نظر کارشناسان مسائل سیاسی را که عقیده دارند جنگ افغانستان در حال منتقل شدن به پاکستان است، ثابت می‌کند.
گاردین در ادامه نوشت که این موضوع نگرانی‌هایی را مبنی بر روشن شدن شعله جنگ در منطقه را نیز تقویت می‌کند.
این روزنامه انگلیسی در ادامه افزو: این دستور بی‌سابقه توسط جرج بوش در ماه جولای و پس از بوجود آمدن چالش داخلی شدید در دولت آمریکا در مورد جنگ این کشور علیه طالبان و حامیان القاعده آنها به امضا رسید. این افراد اکنون در مناطق قبیله‌ای غرب پاکستان مستقر هستند.
در ادامه این گزارش آمده است که پس از این تصمیم بوش، کماندوهای ویژه نیروی دریایی آمریکا با پشتیبانی هلی‌کوپترهای جنگنده، هفته گذشته یک حمله زمینی در پاکستان انجام دادند که به عقیده آنها در حدود 20 نفر از شبه‌نظامیان افغانی در این حمله کشته شدند.
این در حالی است که مقامات پاکستانی با اعلام این که اکثر کشته شدگان این حمله غیرنظامی بودند این حمله را محکوم و آن را دخالت مستقیم دولت آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر قلمداد کردند.
گاردین در ادامه نوشت که عکس‌العمل اغلب فرماندهان در برابر این دستور بوش منفی بود تا جایی که فرماندهان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و آمریکا ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف عملیات‌های نفوذی در طول مرز افغانستان و پاکستان علیه شبه‌نظامیان و تاسیسات آنها شدند.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد که دلیل این امر تلفات بالای نیروهای ائتلافی بود که شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت زیرا با کشته شدن یکی دیگر از نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان، سال 2008 را به مرگبارترین سال برای دولت آمریکا پس از تجاوز سال 2001 این کشور به افغانستان تبدیل کرد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که یکی دیگر از اهداف آمریکا دستگیری "اسامه بن‌لادن" رهبر القاعده است که مسئولیت سازماندهی حمله 11 سپتامبر آمریکا را بر عهده گرفت در حالی که تاکنون نتوانسته است به این هدف دست یابد. اما گفته می‌شود که بن‌لادن و "ایمن الظواهری" معاون وی، در مناطق قبیله‌ای شمال وزیرستان جنوبی مخفی شده‌اند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تصمیم بوش برای گسترش جنگ در پاکستان و امید وی به پشتیبانی انگلیس از این جنگ موجب شد تا رئیس جمهور آمریکا بصورت ویدئو کنفرانس با "گوردون براون" نخست وزیر این کشور گفتگویی داشته باشد. براون قبل از این که با بوش شروع به گفتگو کند گفت: «آن چیزی که در مرز پاکستان و افغانستان در حال رخ دادن است چیزی است که ما برای گسترش یک استراتژی جدید به آن نیازمندیم.»
وی در ادامه گفت که در مورد موضوع مرزهای پاکستان با "آصف علی زرداری" نخست وزیر پاکستان که هفته آینده از انگلیس دیدار خواهد کرد صحبت می‌کند.
از سوی دیگر اقدام غیرمتعارف بوش در تماس شخصی با نخست وزیر انگلیس در مورد تشریح استراترژی افغانستان این نگرانی را بوجود می‌آورد که رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا حمایت انگلیس از سیاست جدیدش را جدی نماید و احتمالا از نیروهای ویژه این کشور در عملیات‌های مرزی آینده استفاه نماید.
گاردین ادامه داد دستور اجرایی بوش مطمئنا چالش‌هایی با برخی از همپیمانان ناتو بوجود خواهد آورد که نگران هستند گسترش درگیری‌ها، موجب فروپاشی دولت غیرنظامی و ضعیف پاکستان شده و جنگ گسترده‌تری را در منطقه رغم بزند تا جایی که مخالفت‌های صریحی از سوی برخی از کشورها عضو اعلام شد.
"جیمس آپاتورای" یکی از سخنگوهای ناتو در این زمینه گفت که این ائتلاف از حملات نظامی در مناطق مرزی یا عملیات‌هایی در عمق بیشتر پاکستان، پشتیبانی نخواهد کرد.
وی ادامه داد که سیاست ناتو که جزء دستورالعمل این ائتلاف است روی مرز پایان می‌یابد و هیچ عملیات زمینی و هوایی توسط نیروهای ناتو در خاک پاکستان صورت نخواهد گرفت.
گاردین در پایان با اشاره به این که اکثر کارشناسان مسائل نظامی و سیاسی عقیده دارند جنگ افغانستان بزودی به پاکستان منتقل خواهد شد نوشت که ناتو 53 هزار نیرو در خاک افغانستان دارد که بخشی از آنها آمریکایی هستند. اما آمریکا نیروی نظامی جداگانه‌ای دارد که به طور کلی ماموریتش جنگ با القاعده و عملیات‌های ضد‌تروریسم است. وزرای دفاع ناتو درصدند تا هفته آینده موضوع افغانستان را در لندن به بحث و بررسی بگذارند.
حمله هفته گذشته آمریکا به پاکستان و حمله‌ موشکی پس از آن بوسیله یک هواپیمای بدون سرنشین" غارتگر" انجام شد، موجب شد تا تظاهراتی در مناطق مرزی این کشور به راه افتد. علاوه بر این سیاستمداران برجسته پاکستانی به صورت آشکار این اقدام را مورد انتقاد قرار دادند. برخی از مقامات ارشد پاکستان، مقامات ارشد نیروهای آمریکا، ناتو و اغلب کشورهای منطقه عقیده دارند که آمریکا در حال انتقال جنگ از عراق و افغانستان به پاکستان است اما این حرکت به آرامی انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد