pesarak

هرچی که فکرش کنی

pesarak

هرچی که فکرش کنی

آمریکا؛ کشور دختران باردار نوجوان و مادران مجرد

 بحران بارداری دختران نوجوان در آمریکا در حالی شدت می‌یابد که مادر شدن دختران نوجوان به نمادی از یک انتخاب اخلاقی و نشانه‌ای از افتخار تبدیل شده است.

 


 

به نقل از گاردین، بارداری دختران دبیرستانی که زمانی یک رسوایی تلقی می‌شد هم‌اکنون به نشانه‌ای از افتخار تبدیل شده و در مبارزات انتخاباتی "سارا پیلین" هم محدودیتی را ایجاد نمی‌کند. این روند جدید که زاییده سیاست‌های بوش در زمینه‌های اقتصاد و خانواده است محدود به مناطق جنوبی آمریکا نشده و در همه جا از جمله ایالت ثروتمند ماساچوست رواج دارد.
دختران نوجوان که به این کار افتخار می‌کنند در سر تا سر آمریکا از ماساچوست تا بنادر کوچک ساحلی آمریکا یک جواب را دارند: «چون می‌خواستم مادر شوم.»
به نظر می‌رسد در آمریکا مادر شدن در سنین پایین باعث افتخار شده و به نمادی تبدیل شده که در برابر سقط جنین قرار می‌گیرد، نمادی از یک انتخاب اخلاقی که نشانگر ارزش‌های خانواده است نه فروپاشی خانواده تا جائیکه در هفته‌های اخیر هم به یکی از موضوعات بحث‌های انتخاباتی نامزد‌ی تبدیل شده که به دنبال جمع‌آوری رأی است. زمانیکه "سارا پیلین" نامزد معاونت "جان مک کین" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فاش کرد که "بریستول" دختر 17 ساله‌اش باردار است در هفته بعد از آن جمهوریخواهان در نظرسنجی‌های انتخاباتی 4 درصد از دموکرات‌ها پیش افتادند.
اینگونه بارداری‌ها در حال تبدیل شدن به یک عرف در جامعه آمریکاست. زمانیکه "جیمی لین اسپیرز" خواهر کوچکتر "بریتنی اسپیرز" - خواننده آمریکایی - در سن 17 سالگی باردار می شود؛ وی در ماه ژوئن بچه خود را به دنیا آورد. وی قراردادی را با یک مجله معتبر آمریکایی منعقد کرد و عکس وی در حالی روی جلد این مجله چاپ شد که فرزندش را در آغوش گرفته بود و در گفتگویی مفصل در مورد مادر شدن صحبت کرده بود. فیلم «جونو» که رکوردی جالب را در آمریکا به دست آورد و با سودی بیش از 229 میلیون دلار یک جایزه اسکار سال 2008 را نیز به دست آورد داستان دختری است که تصمیم می‌گیرد بارداری ناخواسته خود را ادامه داده و مادر شود.
در کشوری که اعتقادات مذهبی و قدرتمندی دارد تعداد محافظه کاران اجتماعی که مانند "پیلین" مخالف سقط جنین هستند رو به افزایش است. مادر شدن در نوجوانی به جای اینکه باعث رسوایی و خجالت از یک اشتباه شود به یک تصمیم اجتماعی نشان دهنده مسئولیت پذیری تبدیل شده است.
دکتر "مایک میلز" یک جامعه‌شناس و از محققان برجسته مرکز جرایم اطفال در سان فرانسیسکو معتقد است که بارداری زنان جوان هم‌اکنون به جای اینکه نشانه‌ای از فروپاشی خانواده باشد به عنوان یک استراتژی ترقی برای زنانی تبدیل شده که پایین‌تر از استانداردهای اجتماعی _ اقتصادی قرار دارند.
وی می‌گوید: «چون گروه‌های فقیر‌تر در سنین پایین‌تری می‌میرند بنابراین بچه‌دار شدن در سنین پایین و مادر بزرگ شدن و افزایش تعداد اعضای خانواده می‌تواند زنده ماندن آنها را تضمین کند.»
اما فراتر از اینکه این افراد قربانی محرومیت و فقر باشند، دختران جوان مادر شدن را در جامعه‌ای ترجیح می‌دهند که مادر شدن دختران نوجوان را در برابر سقط جنین تشویق می‌کند.
شهر "گلوچستر" در ایالت ماساچوست در ماه ژوئن با بحران جدیدی رو به رو شد. 18 نفر از دختران نوجوان 14 تا 16 ساله دبیرستانی در این شهر باردار بودند. کارشناسان بهداشتی در این زمینه اعلام یک اپیدمی کردند. در مدرسه‌ای با 1200 دانش‌آموز 150 آزمایش بارداری در فاصله اکتبر 2007 تا می 2008 انجام شده بود. کارکنان مراکز بهداشتی از دختران نوجوانی خبر دادند که پس از مثبت شدن آزمایش به نشانه موفقیت کف دست خود را به کف دست دختران دیگر می‌کوبیدند.
این اتفاقات در ایالتی رخ می‌دهد که دومین ایالت آمریکا از نظر تعداد کم بارداری‌های نوجوانان بوده است. پس از 4 ماه ساکنان گلوچستر که متوجه شده بودند مورد توجه قرار گرفته‌اند یک پاسخ را می‌دادند: «در سایر نقاط آمریکا هم همینگونه است.»
این حرف تا حد زیادی درست است. هر ساله در آمریکا 750 هزار دختر بین 15 تا 19 سال حامله می‌شوند. بر اساس آمار مرکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا میزان بارداری دختران نوجوان برای اولین بار در سال 2006 و پس از 7 سال به 42 نفر در هر 1000 نفر رسید که نسبت به سال 2005 هم 3 درصد افزایش داشته است.
حاملگی دختران نوجوان در مناطق حومه‌ای و فقیر‌تر آمریکا بیشتر از سایر نقاط بوده و در سال 2000، میزان بچه‌دار شدن این دختران در می سی سی پی، تگزاس آریزونا، آرکانزاس و نیومکزیکو بیشتر از سایر ایالات بوده است.
مادران مجرد در آمریکا مورد حمایت دولت قرار گرفته و دولت به آنها کمک هزینه مسکن و سوخت می‌دهد. در شهرهایی که گزینه‌های دیگری برای زندگی نیست مادر شدن در دوران مجردی به عنوان یک راه فرار تلقی می‌شود.
اکثر دختران نوجوان باردار یا هنوز در دبیرستان تحصیل کرده و از وضع تحصیلی خوبی برخوردارند و یا به تازگی دیپلم گرفته و به صورت پاره وقت مشغول کار هستند.
به طور کلی و بر اساس آمار دولتی سازمان‌های مختلف در آمریکا مانند مرکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کمپین ملی جلوگیری از بارداری نوجوانان، گزارشات روانی ملی و ... بیش از یک سوم دختران آمریکایی قبل از سن 20 سالگی باردار می‌شوند و در سال 2006، دختران بین 15 تا 19 سال 435 هزار و 427 کودک را به دنیا آورده‌اند.
در بیش از 80 درصد موارد حاملگی ناخواسته بوده است و حدود 9 میلیارد دلار از بودجه آمریکا هزینه بارداری دختران نوجوان در سال 2004 بوده است. تا قبل از "بریستول" پیلین دختر 17 ساله سارا پیلین نامزد معاونت ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا مشهورترین نوجوان باردار آمریکا "جیمی لین مری اسپیرز" خواهر کوچک "بریتیی اسپیرز" خواننده آمریکایی بوده است که در سن 17 سالگی در ژوئن گذشته بچه خود را به دنیا آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد