pesarak

هرچی که فکرش کنی

pesarak

هرچی که فکرش کنی

اولین حریف احمدی نژاد به میدان آمد

 "مهدی کروبی" دبیرکل حزب اعتماد ملی – از احزاب عمده اصلاح طلب ایران- امروز یکشنبه بطور رسمی از برنامه خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه آینده خبر داد تا با این اقدام، اولین حریف "محمود احمدی نژاد" در دهمین دوره انتخابات وارد میدان شده باشد.

 


 

کروبی 71 ساله، متولد الیگودرز لرستان، رییس مجلس شورای اسلامی در دوره های  سوم و ششم، از پایه گذاران و رهبران مجمع روحانیون مبارز – هسته اصلی جناح چپ – و دبیرکل و بنیانگذار حزب اعتماد ملی است که در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری نیز در صحنه حضور داشت. او در این انتخابات پس از احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی در مکان سوم کسب آرا قرار گرفت و از راهیابی به دور دوم آن که با پیروزی احمدی نژاد همراه شد، بازماند.

  کروبی، همانطور که پیشتر اعلام کرده بود، امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شد و در نشستی که بیش از یکساعت و نیم بطول انجامید، به آنان گفت:"با گفت‌وگوهای بسیار، مشاوره‌های فراوان و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و مشکلات و دشواری‌های پیش‌ رو، به یاری خدا و آشنایی به همه‌ی تلخی‌ها و شیرینی‌های موجود و با عشق به نظام، کشور و منافع ملی و مردم برای داوطلبی در صحنه‌ی انتخابات خرداد آینده و رقابت اعلام آمادگی می‌کنم".

 به عقیده کروبی، در این دوره از انتخابات، یک مساله جدید نسبت به دوره های گذشته رخ داده و آن این است که " روسای جمهور در ایران هر کدام دو دوره رییس‌جمهور بودند و در مرحله دوم رقبای جدی نداشته‌اند، اما آقای احمدی‌نژاد پس از اتمام دور اول رقبای جدی دارد؛ حتی از جناح راست ممکن است افرادی رقیب او باشند و مسلما از طرف ما هم رقبای جدی برای ایشان وجود داشته باشد."

 این اظهارات کروبی به معنای آن است که ممکن است افراد دیگری نیز از میان اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند، حال آنکه وی روز گذشته در جریان سفر به قم در باره احتمال نامزدی سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری سابق به خبرنگاران گفته بود که اصلاح طلبان در تلاش هستند فقط یک نامزد را در صحنه داشته باشند.

 خاتمی تاکنون بطور رسمی موضوع حضور یا عدم حضور خود را در انتخابات اعلام نکرده است، اگرچه شواهد مختلف از جمله اظهارات هفته گذشته او مبنی بر شرط گذاشتن برای حضور در این میدان نشان می دهد بر خلاف اصرار اطرافیانش، او علاقه چندانی به حضور عرصه رقابتهای انتخاباتی ندارد.

کروبی امروز در این باره به خبرنگاران گفت:" آقای خاتمی برای ما بسیار محترم و عزیز است و آمدن و نیامدن ایشان به نظر خودشان بستگی دارد...به نظر من مطرح کردن این موضوع (آمدن خاتمی یا کروبی) چندان به صلاح نیست چون ما یک حزب و تشکیلات داریم و زحمت کشیده‌ایم و کارمان را به صورت حزبی و تشکیلاتی انجام می‌دهیم."

وی در پاسخ به این پرسش که « اگر آقای خاتمی کاندیدا شود کناره‌گیری می‌کنید؟» گفت: "عده‌ای به من می‌گفتند نیا و مصلحت نیست که بیایی، در این زمینه‌ها ادله متفاوت است. آقای خاتمی هم تشکیلات خود را دارند و تصمیم‌گیری درباره آمدن یا نیامدنشان به خودشان بستگی دارد. من هم گفتم که ما این راه را باز گذاشته‌ایم که ببینیم چه کار می‌کنیم و این مساله برای بعد است. تعیین زمان این مساله با من نیست. کناره‌گیری هر فرد تا 24 ساعت قبل از انتخابات ممکن است؛ البته نمی‌گویم انصراف می‌دهم، ولی احتمال چنین چیزی وجود دارد."

 تخریب، ممنوع!

کروبی به عنوان نخستین درخواست خود پس از اعلام نامزدی در انتخابات، بر لزوم پرهیز از پی‌گیری خط تخریب از سوی هوادارانش و دیگر نامزدها در زمان منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد و اظهارداشت:"هم مردم شریف و صاحبان قلم و هم نیروهایی که در محافل انقلابی کار می‌کنند به ویژه گروه‌های سیاسی، همه‌ باید فعالیت و تلاش کنیم و برنامه‌هایمان را بگوییم و از افرادی که داوطلب هستند دفاع کنیم؛ ولی از تخریب، تهمت و افترا بپرهیزیم. "

کروبی افزود:"من ابتدا به خود و بعد به هوادارانم می‌گویم که راضی نیستم با تخریب دیگران موفقیتی نصیب من شود؛ بنابراین توصیه می‌کنم هر گونه فعالیت سازنده و مثبتی را انجام دهند، ولی از تخریب بپرهیزند؛ چرا که بدآموزی‌ها و آثار سوء تخریب‌ها باقی خواهد ماند و در ذهن همه، حتی آنهایی که امروز در مدارس ابتدایی درس می‌خوانند، تاثیر خواهد گذاشت."

برگزاری انتخاباتی بیطرفانه

دومین نکته مورد تاکید کروبی، لزوم بی‌طرفی مسوولان نظارتی و اجرایی انتخابات بود. وی گفت: کسانی که انتخابات را برگزار می‌کنند حتما گرایش دارند و باید هم داشته باشند. من و دوستان هم گرایش داریم، ولی آنها باید اصل امانت‌داری را رعایت کنند. این یک امتحان مهم است؛ چرا که هیچ جریانی (اشاره به اصلاح طلبان) از ابتدای انقلاب در این سطح از بی‌خبری و کناربودن از کار نبوده و تا این حد کم خبر و کم اطلاع نبوده است؛ لذا در چنین موقعیت حساسی انتظار داریم مسوولان برگزاری انتخابات بی‌طرفی را رعایت کنند تا انتخابات خوبی داشته باشیم."

دبیرکل حزب اعتماد ملی در همین راستا از مسئولان دولتی که متولی برگزاری انتخابات هستند خواست "الان صحبتی کنند که متوجه جریانی شود و تخریب آن جریان را موجب شود،  چراکه این کار  بسیار مهم است و با عدالت سازگاری ندارد".

کروبی با بیان اینکه دشمن همیشه تلاش کرده است در همه‌ی زمینه‌ها نفوذ کند، ولی تاکنون نتوانسته است، افزود: دشمن ممکن است از یک طریق و آنهم از راه تخریب ارزش‌های انقلاب  وارد شود و کسانی حرف‌هایی از اسلام بزنند که مغایر با آن باشد. از این رو، همه باید به خوبی مراقب باشند.

وی همچنین از مسئولان اجرایی خواست مراقب باشند و از جایگاه ، سمت و امکانات خود به نفع نامزدی خاص در انتخابات آتی ریاست جمهوری استفاده نکنند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان این که اعلام کاندیداتوری وی طبیعتا بازتاب‌های مثبت و منفی موافقان و مخالفان را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: اگر افرادی علیه من و دوستانم حرفی بزنند من بنای این که از خود دفاع کنم را ندارم، حتی اگر روزنامه‌ها هم حرفی علیه من بزنند، ولو این که حرفشان غیرمنصفانه باشد بنا دارم سکوت محض کنم.

وی گفت: اما اگر بنا باشد از نهادهای مقدس و مبارکی استفاده شود و برخی افراد شفاها و کتبا سخنانی را بگویند محکم جواب خواهیم داد  برای این که این افراد نمی‌توانند از اعتبار یک نهاد مقدس استفاده سیاسی کنند؛ زیرا امانتدار آنجا هستند.

رفع مشکلات اقتصادی مردم؛ اولویت نخست

 کروبی گفت که برنامه‌های وی به عنوان نامزد حزب اعتمادی ملی برای انتخابات ریاست جمهوری در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از طریق یک اتاق فکر در حال تدوین است و در این زمینه افرادی با اعضای حزب همکاری دارند.

وی مسائل اقتصادی ، سیاسی داخلی و سیاسی خارجی را اولویت‌های نخست خود در ریاست‌جمهوری خواند اما تاکید کرد که در حال حاضر مهمترین مشکل مردم مساله اقتصادی است و ما بنا داریم در جهت کار، تولید و رونق اقتصادی حرکت کنیم.

کروبی افزود: متاسفانه نرخ بیکاری در کشور ما بسیار بالاست و علاوه بر این‌ها مردم گاهی هزینه درمان بیماری خود را هم ندارند؛ از این رو اولویت اول من و همکارانم مساله اقتصادی و معیشتی در بخش‌های مختلف است.

وی اولویت دوم خود را مسائل سیاسی داخلی همانند دفاع از آزادی مشروع مردم و حقوق آنها در حدی که در توان مدیریت کشور است، آزادی مطبوعات در چارچوب قوانین موجود کشور ، حفظ امنیت مردم به نحوی که آنها در رفت و آمدهای خود جنگ روانی نداشته باشند و احساس کنند پلیس و مسوولان امنیتی، حافظ ،‌ پناهگاه و خدمتگزارشان هستند، نام برد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مسائل مهم دیگر از نظر من مسائل مربوط به جوانان، زنان، بازنشستگان ، اصناف جزء، مالیات های آنها و زنان سرپرست خانوار ، صنعت و کشاورزی است.

کروبی در باره اولویت سیاست خارجی و روابط بین‌المللی اظهارداشت: ما تلاش می‌کنیم جز با ر‍ژیم اسرائیل ارتباطمان با همه کشورها خوب باشد و روابط حسنه داشته باشیم، تعامل برقرار کنیم و اگر هم رابطه خوبی نداریم، حداقل طوری رفتار کنیم که آنها برایمان شمشیر نکشند.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که با حفظ اصول و آرمان‌هایی که بنیانگذار نظام برای ما به ارمغان آورده و نتیجه سال‌ها مبارزه ملت شریف ایران است، سعی کنیم دشمن‌تراشی نکنیم و حرف‌های نسنجیده، هزینه‌ای بر کشور تحمیل نکنند، بلکه در چارچوب قانون اساسی برای ایجاد گفتمان و بهبود روابط تلاش کنیم.

سر مردم شیره نمی مالم

مهدی کروبی به خبرنگاران گفت: "ملت چه به من رای بدهند، چه ندهند و من چه مسوول اجرایی باشم و چه نباشم، تا زمانی که در قید حیات هستم، می‌توانید مطمئن باشید که راست می‌گویم، اگر وعده‌ای دادم و نتوانستم آن را عملی کنم صادقانه می‌گویم که مقدور نشد. سر مردم شیره نمی‌مالم و کارم را توجیه نمی‌کنم، آرزویم هم این است که تا روزی که در قید حیات هستم، صادقانه با مردم برخورد کنم. "

خبرگزاری ایسنا از دبیرکل حزب اعتماد ملی سوال کرد: « آیا اعلام کاندیداتوری شما کاملا نهایی است یا امکان دارد به نفع کسی کنار بکشید؟»

کروبی پاسخ داد: " من با تصمیم آمده‌ام و با تصمیم هم مانده‌ام و با تصمیم ماندن فعالیت کرده ام. برای این که اختلافی نشود هم، من پیشنهاد خود ( تشکیل شورای حکمیت میان اصلاح طلبان) را داده‌ام . حالا هم که آمده‌ام جدی آمده‌ام، ولی این راه را باز گذاشته‌ام که ببینم در پایان چه نتایجی حاصل می‌شود و شرایط چگونه خواهد بود، هم‌چنین هواداری مردم چگونه است که این‌ها با فعالیت‌ها و در سفرها مشخص می‌شود. "

خبرنگار تلویزیون ژاپن از کروبی درباره مواضعش درباره مساله هسته‌ ای ایران سوال کرد و پرسید « آیا حاضر می‌شوید تعلیق در برابر تعلیق را بپذیرید؟». کروبی گفت: اوج این گفت‌وگو، چالش و کشمکش زمانی بود که من هم در مجلس بودم و آن زمان بحث‌های متعددی در حضور مقام معظم رهبری مطرح می‌شد. من بارها گفته‌ام که در مساله هسته‌ای باید دو کار را انجام بدهیم: اول این که از حق خود دفاع کنیم و دوم ، ضمن این که عقب‌نشینی نمی‌کنیم با گفت‌وگو و اعتمادسازی عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنهایی که با برنامه هسته ای ایران مخالفت می‌کنند دو دسته‌اند؛ اول کسانی که مخالفتشان جنبه سیاسی دارد و دسته دوم کسانی هستند که واقعا در رابطه با مسائل هسته‌ای و اتمی دغدغه‌های درستی دارند که ما تلاش می‌کنیم دغدغه آنها را رفع کنیم.

کروبی تاکید کرد: در توان من هست که طوری عمل کنم که هم بر حق خود پافشاری کنیم، هم تلاش و گفت‌وگو کنیم و هم دغدغه‌ها را رفع کنیم.

کروبی در ادامه‌ نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار المنار درباره‌ی تفاوت انتخابات سال 88 با چهار سال گذشته گفت:‌ حرفهایمان نسبت به چهارسال گذشته تا حدودی تکرار می‌شود و برخی حرفها هم به نسبت شرایط جدید طبعا جدید خواهد بود. شعار من در انتخابات گذشته تشکیل دولت مقتدر بود، اما اکنون شعارم تغییر وضع موجود قوه اجرایی با خرد جمعی است.

وی درباره شعار اقتصادی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم اظهارداشت:‌ 50 هزار تومان رقم کارشناسی و حساب‌شده‌ای بود. من در این مسائل ضعیف هستم و وحشت دارم چیزی بگویم و نتوانم آن را عملی کنم، با این که سال‌ها بودجه نوشته‌ام و برنامه داده‌ام؛ اما چون شعار مذکور حرف جدیدی بود، کار زیادی روی آن انجام شد و حالا می‌بینیم کسانی که این شعار را مسخره کرده‌اند (اشاره به دولت احمدی نژاد) خودشان مشابه آن را سر داده‌اند.

کروبی درباره چالش‌های پیش روی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: مسائل اقتصادی ، مسائل باندی و ذخیره‌ی ارزی کشور از مسائلی است که چالش‌های پیش روی ماست. ببینید که پیش از این چقدر پول هنگفت در صندوق ذخیره ارزی داشتیم و اکنون چقدر داریم؟

کارنامه دولت احمدی نژاد

دبیر کل حزب اعتماد ملی درباره توفیقات و ضعف‌های دولت نهم گفت: دولت آقای احمدی‌نژاد دولتی است که کار کرده و زحمت کشیده است، اما من این دولت را هم در سیاست خارجی و هم در مسائل اقتصادی ناموفق می‌دانم.

وی افزود: بانک مرکزی تورم را 23 درصد اعلام کرده است. من بارها اعلام کرده‌ام تورم چیزی نیست که درباره‌ آن شعار بدهیم و مردم نیز بپذیرند، زیرا مردم با این موضوع زندگی می‌کنند و سر و کار دارند و نمی‌توان با تبلیغات آن را اصلاح کرد. در سیاست خارجی هم که اوضاع و احوال را می‌بینید؛ البته این کارشناسی من است و بقیه می‌توانند نظر دیگری داشته باشند.

وی پرسش خبرنگار خبرگزاری آلمان در مورد موضوع هولوکاست و چگونگی طرح آن در دولت کروبی را نیز این گونه پاسخ داد:‌ این در اختیار من نیست که غرب این موضوع را به فراموشی بسپارد. رییس‌جمهور سخنی را در این باره گفت که ما هزینه‌ی زیادی در رابطه با آن پرداخت کردیم و نفهمیدیم برکاتش چه بوده. باید تلاش کنیم غیر از اسراییل روابط ما با دنیا درست تنظیم شود و بر اساس سیاست برد - برد با کشورهای منطقه کشورهای اسلامی و کشورهای حاشیه خلیج روابط خوبی برقرار کنیم.

کروبی ادامه داد: موضوع هولوکاست را نه من بیان کردم و نه دوستان گفته‌اند. ما همیشه گفته‌ایم حق ملت فلسطین ضایع شده و آنها آواره شده‌اند و باید صلح عادلانه‌ای برقرار و رفراندومی برگزار شود تا حق مردم ادا شود.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره‌ی چگونگی برقراری ارتباط با آمریکا نیز گفت: خوشبختانه اکنون زبان ما باز است که در این باره سخن بگوییم. اگر چند سال پیش این موضوع مطرح می‌شد بعید نبود تحت پیگرد دستگاه قضایی قرار بگیریم. به هر حال آمریکا به دنبال منافع خود است. ما هم باید منافع خود را ببینیم؛ اما می توانیم با گفت‌وگو و تعامل حداقل کاری کنیم که از خصومتها کاسته شود، در غیر این صورت هم محکم جواب می‌دهیم و برخورد می‌کنیم؛ چرا که نمی‌خواهیم تسلیم زور شویم.

وی اضافه کرد: به هر حال زمانی بوده که چه رادیکال‌ها و چه محافظه‌کاران فرصتی در این رابطه داشته‌اند و نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند. ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم؛ زیرا مردم هوشیارند و دیپلمات‌های ورزیده‌ای هم داریم که می‌دانند چه کنند. من معتقدم می‌توان باید خصومت‌ها را کم و اختلافات را حل کرد؛ البته سیاست‌گذار نظام رهبری نظام است و باید نظر ایشان را گرفت؛ زیرا می‌خواهیم کار پیش برود، نه این که دعوا کنیم.

شکست انسان را قوی می کند

کروبی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جام جم مبنی بر احتمال تکرار شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفت: ‌اینکه جمعیت، اندیشه، گرایش و حزبی در یک انتخابات شکست بخورد معنایش این نیست که باید کنار بنشیند، بلکه باید تلاش کند تا نواقص و عیوبش را برطرف کند. به هر حال اگر شکستی بود باید دوباره فعالیت کرد.

کروبی با طرح این پرسش که شما می‌دانید در انتخابات گذشته چه شد؟ گفت: آقای مجید انصاری گفتند در مسجدی پرجمعیت دو صندوق وجود داشته که ایشان در یک صندوق 600 رای داشته و در صندوق دیگر هیج رایی نداشته است. آیا این سوال برانگیز نیست؟ آقای مجید انصاری و برادرانش محمدعلی و حمید در تشکیلات حضرت امام(ره) هستند و در جماران ساکنند اما آقای انصاری می‌گفت در جماران حتی یک رای نداشته است. به هر حال ما فکر آینده هستیم و امیدواریم انتخابات آینده خوب برگزار شود. شکست هم انسان را محکم‌تر می‌کند؛ زیرا پیروزی بعد از شکست ارزش بیشتری دارد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان دربارهی ایجاد تفرقه بین اصلاح‌طلبان در صورت کاندیداتوری وی تاکید کرد: اگر هم تفرقه و تشتتی ایجاد شود طبعا کسی که رای نداشته باشد کنار می‌رود، تا الان هم هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده؛ البته من به شورای حکمیت عقیده دارم، ولی اجازه دهید کارها شروع شود، داوطلبان وارد صحنه شوند و اقبال آنها را ببینیم؛ به هر حال ما باید از هفت‌خوان رستم عبور کنیم.

شما حرف جدیدی ندارید

خبرنگار شبکه‌ی خبر از کروبی پرسید « شما حرف جدیدی ندارید، مگر چه کاری غیر از آنچه دولت نهم می‌کند می‌خواهید انجام دهید؟ این که می‌گویید اگر نتوانستید وعده‌ای را عملی کنید صادقانه به مردم می‌گویید مگر کار شاق یا شق‌القمر است؟»

دبیر کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت:‌ من این حرف را دربارهی صداقت گفتم و اعلام کردم وعده دروغ نمی‌دهم یا حتی اگر نتوانستم کاری را انجام دهم آسمان ریسمان نمی‌بافم. برنامه‌ی ما این است که از حقوق مردم دفاع کنیم اما من نمی‌گویم اگر می‌خواهم این کارها و برنامه‌ها را اجرا کنم، دولت نهم این کارها را نکرده، بلکه گفت‌وگو، توان و شیوه‌ی من به اعتقاد خودم موثرتر است و می‌توانم جلب اعتماد کنم. توجه داشته باشید من عصبانی نیستم، فقط ناچارم مثال بزنم؛ مثلا نمی‌گویم پیش از اصلاح کشور خود باید به سراغ دنیا برویم، هولوکاست را مطرح نمی‌کنم، ‌مدارک را ورق‌پاره نمی خوانم و همه را علیه خود بسیج نمی‌کنم .

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار موج درباره چگونگی پیگیری خصوصی‌سازی در دولت خود نیز گفت: ما سعی می‌کنیم بخش خصوصی را در کار، سرمایه‌گذاری، مطبوعات ، هنر و سایر مسائل اقتصادی دخیل کنیم. به هر حال اگر رییس‌جمهور شدم می‌بینید که شق‌القمر می‌کنم یا نه.

کروبی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی برخی از اظهارات خاتمی و احمدی‌نژاد ادامه داد : آقای خاتمی با شماره شناسنامه 9 از استان یزد از برادران ارزشمند من هستند . ایشان یک سلسله اطلاعاتی دارد به خاطر اینکه 8 سال رییس‌جمهور بوده است. آنچه من می‌بینم هم این است که وضع خوب نیست، من هم از همان ابتدا بر سر کارهای مردمی مثل مجلس، کمیته‌ی امداد و بنیاد شهید بوده‌ام. هم‌چنین این موضوع را که آقای احمدی‌نژاد گفتند منحنی تورم در حال کاهش است، من این را نگفتم و انصافا صحبت‌های ایشان باید نقد ‌شود.

ترکیب کابینه کروبی

به گزارش ایسنا در پایان این نشست خبری، کروبی در حال خروج از سالن، به پرسش‌های خبرنگاران درباره‌ کابینه خود پاسخ داد و گفت: « کابینه من، معتدل، ائتلافی و کارشناسی خواهد بود، حتی اصول‌گرها در آن فراوان بوده و از گروه‌های راست، کسانی که خوب کار می‌کنند در کابینه من خواهند بود.»

وی افزود: « افراد مجرب، خوب و ائتلافی در این کابینه حضور خواهند داشت، چه اصلاحاتی‌ها و چه اصولگراها. اگر نیروهایی باشند که خوب کار کنند در آن خواهند بود. معنای حزبی بودن این نیست که تنها از حزب خاصی نیروها حضور داشته باشند . اولویت با دوستان خودمان است، ولی برای اینکه نگویند کابینه حزبی تشکیل داده است، از ظرفیت‌های گروههای مختلف استفاده خواهیم کرد.»


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد