pesarak

هرچی که فکرش کنی

pesarak

هرچی که فکرش کنی

حرم رضوی میزبان 3 میلیون زائر در شب‌های قدر است

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: حرم مطهر رضوی میزبان 3 میلیون زائر در شب‌های احیای 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان خواهد بود.  

 


 محمود ممتاز ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های حرم رضوی در شب‌های قدر افزود: 7 هزار نفر از خدام آستان قدس رضوی در هر یک از این سه شب عهده‌دار خدمت به زائران امام رضا هستند که شامل حدود 160 هزار نفر ساعت کار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید با آگاه کردن زائران از چگونگی اجرای برنامه‌های حرم ما را در تأمین نظم و آرامش اماکن متبرکه حرم رضوی یاری کنند.
وی گفت: یکی از این برنامه‌ها تفکیک رواق‌ها و صحن‌های حرم است که در این سه شب رواق‌های فعلی برادران و خواهران به قوت خود باقی بوده و علاوه برآن رواق دارالولایه، صحن رضوان، شبستان‌های گرم و علوی مسجد گوهرشاد ویژه برادران و رواق های دارالحجه، دارالاجابه، صحن هدایت و سایر شبستان‌های مسجد گوهرشاد اختصاص به خواهران دارد.
وی با اشاره به اینکه مراسم کلی در رواق امام خمینی برگزار می‌شود، عنوان کرد: صحن‌های انقلاب، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد به صورت خانوادگی بوده به طوری که فرم قرارگرفتن خانمها و آقایان در صحن همانند زمان‌های برپایی نمازهاست و صحن‌های جامع رضوی، غدیر و کوثر نیز خانوادگی معمولی هستند.
ممتاز همچنین از استقرار گروه‌های هادی و هدایت در قالب اکیپ‌های 30 تا40 نفره برای هدایت مردم و بازگشایی مسیرهای تردد آنها خبر داد و افزود: نظافت عمومی اماکن در این شب‌ها به لحظه بوده و برای تکریم زائرین 60 نفر از خدام کار عودسوزی و گلاب افشانی را عهده‌دار هستند.
وی با بیان اینکه 500 هزار جلد قرآن و ادعیه ویژه این شب‌ها تهیه شده است، گفت: این کتاب‌ها در 16 جایگاه توزیع می‌شود که از زائران می‌خواهیم در پایان مراسم در جمع‌آوری آنها به ما با نظم و آرامش خود کمک کنند.
ممتاز همچنین از توزیع یک میلیون بطری آب در میان زائران در این شب‌ها خبر داد و عنوان کرد: این امر در هنگام قرائت دعای جوشن کبیر برای راحتی مردم و کم شدن تردد آنها انجام می‌شود.
معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با اشاره به تقویت خدمات فوریت‌های پزشکی در این شب‌ها گفت: 10 مرکز برای این منظور در نظر گرفته شده است که شش مرکز ثابت و چهار مرکز سیار است.
وی در ارتباط با تقویت خدمات صندلی چرخدار نیز عنوان کرد: حدود 300 نفر در حال خدمت‌رسانی با صندلی چرخدار به سالمندان و ... در طول مراسم هستند.
ممتاز با بیان اینکه دفاتر گمشدگان نیز در این شب‌ها تقویت می‌شوند، گفت: برای این منظور علاوه بر شش دفتر ثابت، 60 نفر نیز با جلیقه‌های مشخص در میان زائران در این زمینه ارائه خدمت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه زائران از آوردن هر نوع وسیله با خود خودداری کنند، اظهار داشت: قسمت امانات تقویت شده و از بردن هر نوع وسیله‌ای به داخل حرم نیز جلوگیری می‌شود.
ممتاز در ادامه از اطعام ایتام سطح شهر مشهد در شب 21 ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این شب صحن هدایت حرم رضوی میزبان 6 هزار نفر از ایتام شهر است.
وی همچنین از اطعام گروه هدف کمیته امداد امام خمینی در هفته اکرام خبر داد و گفت: در این هفته بصورت تصادفی خدام آستان قدس به دفاتر کمیته امداد حضور یافته و در مدت دو ساعت استقرار خود به تمام مددجویان مراجعه کننده به کمیته امداد بن غذای حضرت اهدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه در روز قدس نیز خدام با شکوه‌تر از سال های گذشته شرکت خواهند داشت عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای نماز عید فطر نیز از هم اکنون انجام شده است.
معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در پایان در ارتباط با زمان اجرای مراسم نیز خاطرنشان ساخت: مفروش کردن 250 هزار مترمربع از فضا در صحن‌ها از ساعت 16 آغاز شده اما شروع مراسم به صورت رسمی از ساعت 5/19 تا یک بامداد خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد